mariafoto

Alla inlägg under september 2011

Av Maria Selberg - 5 september 2011 10:50

Helgen har spurtat på som vanligt. Man har inte hunnit gjort något nästan alls..

Samma stora tvätthög ligger kvar på samma ställe och lika otvättat som före helgen. Golvet är lika grusit, blommorna ser lika "lessna" ut.. Så vad har man gjort då denna helg? Om jag ska vara helt ärlig, så kommer jag inte ihåg.. Ingen alkohol kan man skylla på heller..Har fått den här vanliga förkylningen som brukar infinna sig när skolan har startat. Snörvlar och hostar omvartannat, lite tung i huvudet.

Ronja är fortfarande en hejare på att leta trattkantereller. Har ramlat över flera nya halvstora områden i helgen. Lite varierande storlek på dom bara, vissa är stora och fina medans andra är så små och ynkliga. Dom stora plockar jag och de små får växa till sig. Man får hoppas bara att man hittar tillbaka dit någon fler gång, för det är ju inte riktigt säkert. Mitt lokalsinne är inte riktigt så bra som man kan önska alla gånger. Fick det bevisat för mig i gårkväll då jag lyckades virra bort mig helt i våran lilla skog. Visst, det var bäcksvart, men nog tycker man att man kan veta från vilket håll man kom???? Men inte jag inte... Jag gick, gick och gick.. Helt plötsligt dök ett ljus upp där "mitt i skogen", vilket visade sig vara en gatlampa, och inte alls inne i skogen- Tala om vimsig! Skyller på förkylningen, eller svampsjuka... Jag hittade hem tillslut och ska nog ta med mig en GPS nästa sväng....


Ha en trevlig Måndag

Av Maria Selberg - 2 september 2011 07:25

Datorn hemma tjorvar... Jag har aldrig känt mig som någon "datamänniska" men när burken strejkar, då vet man inte vad man ska göra helt plötsligt.. En massa tid som blir över.

Fjällvandringen Ammarnäs-Hemavan i helgen som var, blev väldigt lyckad.

För en gångs skull så tror jag att vi hade lyckats med packningen- inga onödiga grejer fick följa med. Jag bar på som mest 13 kg och gubben 14 kg. Tält, sovsäckar, liggunderlag, mat, vatten, extrakläder och så klart kameran mm! Allt som var nerpackat kom till användning!


Väderleksrapporterna ljög- och tur var väl det.

Hur roligt hade det varit att gå nästan 8 mil i ösregn och sen dessutom sova i tält?? Nu visade det sig att det blev väldigt bra vandrarväder, växlande molnighet med några enstaka regnskur. Tyvärr så visade sig de där regnskurarna sig på mitt objektiv -så många bilder blev bara att kasta direkt..:(

  

Färden började med en lång busstur från Umeå till Ammarnäs. Började vandringen vid halvtvå tiden på fredagen. Regnet hängde i luften och man kände en viss oro för hur fruktansvärt blöt vi skulle hinna bli innan det var dax för tältningen..

        De första fyra km var en ganska kraftig uppförsvandring innan vi nådde trädgränsen. Då Äntligen dök allt det där vackra upp, regnet var som bortblåst och solen tittade fram då och då! Ingenting kan vara mer rofyllt än att vandra i fjällen! Vilka vyer, vilken känsla!           

   

Vi vandrade ca 20km under fredagen innan vi till slut hittade en hyffsad tältplats.  

  kvällsbild/morgonbild  

Under lördagen väntade 35 km och lite knävärk. Vädret var det samma som dagen före. Den "tråkigaste" av sträckan avverkades- Tärnasjöstugan-Syter. Mest skog ombäddade oss- Inga vackra vyer, förrutom kantarellhavet som jag ändå inte fick anfalla- vi hade inte tid!! Det var bara att sätta på skygglapparna och fortsätta vandringen:(


      

Den stora sorgen under helgen var helt klart Syterpasset som jag hade sett fram emot så mycket.. Ett tjockt lager dimma täckte hela härligheten! Så jag måste nog gå dit fler gånger, inte i år men nästa! Jag måste ju bara få lite bilder från ståtligheten Syterpasset!


       Utskällda har vi verkligen blivit under helgen! Hur mycket lämmlar som helst var det.. Och överallt! Arga var dom och kaxiga! Men söta:)             Gott om tid hade vi på våran sista dag i vandringens tecken. Kom fram till Hemavan kl ett och hade nästan tre timmar till godo innan bussen skulle åka- skönt! Lite ordentligt skräpmat i magen och lite vila- precis vad man behövde!      En härlig vandring med helt ok väder! Ryggen och benen höll så gott som hela vägen, så avskräckt har jag inte blivit nu heller! Lite mer galen bara:)


Med dessa ord och bilder önskar jag er en underbar helg!

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

fotogalleri

Arkiv

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards